Trainingaanbod Onderwijs Kwaliteit Desk

Waarderingskader

Het waarderingskader voelt vaak abstract, maar hoeft dat niet te zijn. In deze training maken we het concreet en werkbaar. Samen met je team ontdek je hoe standaarden vertaald kunnen worden naar de dagelijkse praktijk. Op verzoek voeren we een zelfscan uit, zodat jullie direct zien waar de kansen liggen. Leerkrachten leren zelfstandig aan de slag te gaan met OP0, OP2 en OP3, waardoor eigenaarschap en verantwoordelijkheid groeien. Als directeur geef je je team hiermee helderheid en houvast. Het waarderingskader wordt niet langer een toetsmoment, maar een middel om kwaliteit en ontwikkeling zichtbaar te maken.

Spelen met competenties

Woorden als ‘professioneel’, ‘transparant’ en ‘daadkrachtig’ klinken mooi, maar betekenen vaak iets anders voor ieder teamlid. Dat maakt samenwerken en elkaar aanspreken lastig. In deze training maken we zulke containerbegrippen concreet. Wat betekent ‘transparant’ gedrag bij jullie op school? Hoe ziet ‘professioneel’ handelen eruit in de klas? Samen vertalen jullie vage termen naar herkenbaar en zichtbaar gedrag. Dat geeft duidelijkheid en voorkomt misverstanden. Het mooie: afspraken krijgen ineens echte betekenis. Zo ontstaat een cultuur waarin verwachtingen helder zijn en aanspreken vanzelfsprekend wordt. Een investering die direct meer rust, duidelijkheid en vertrouwen oplevert.

Spelen met competenties

Woorden als ‘professioneel’, ‘transparant’ en ‘daadkrachtig’ klinken mooi, maar betekenen vaak iets anders voor ieder teamlid. Dat maakt samenwerken en elkaar aanspreken lastig. In deze training maken we zulke containerbegrippen concreet. Wat betekent ‘transparant’ gedrag bij jullie op school? Hoe ziet ‘professioneel’ handelen eruit in de klas? Samen vertalen jullie vage termen naar herkenbaar en zichtbaar gedrag. Dat geeft duidelijkheid en voorkomt misverstanden. Het mooie: afspraken krijgen ineens echte betekenis. Zo ontstaat een cultuur waarin verwachtingen helder zijn en aanspreken vanzelfsprekend wordt. Een investering die direct meer rust, duidelijkheid en vertrouwen oplevert.

Leerlingenzorg en lerarenzorg- de inhoud

Een goede structuur heeft pas waarde als de inhoud klopt. Waar gaat lerarenzorg bij jullie écht over? In deze training zoom je in op de thema’s die ertoe doen: werkdruk, vitaliteit, professionele ontwikkeling, balans en duurzame inzetbaarheid. Samen vertalen we deze onderwerpen naar concrete punten voor beleid. Je ontdekt hoe je hierover in gesprek gaat, zodat zorg voor leraren niet alleen op papier staat, maar ook echt wordt ervaren. Met een helder en relevant inhoudelijk plan geef je richting en maak je keuzes die je team sterker maken – nu en in de toekomst.

Lerarenzorg en het denkbeeld van leerlingenzorg: Diagnosticeren of doorvragen
Leerlingenzorg en lerarenzorg- de uitvoering

Structuur en inhoud komen pas tot leven in de praktijk. Deze training richt zich volledig op de uitvoering. Hoe voer je gesprekken die energie geven? Hoe borg je acties in jaarplannen en teamoverleggen? En hoe maak je resultaten zichtbaar voor je team? Met praktische werkvormen en herkenbare voorbeelden vertalen we beleid naar dagelijkse routines. Je leert hoe je zelf het goede voorbeeld geeft en een cultuur creëert waarin lerarenzorg vanzelfsprekend is. Het resultaat: beleid dat niet in een map verdwijnt, maar dagelijks bijdraagt aan motivatie, werkplezier en duurzame inzetbaarheid.

0 jaar
Ervaring in het onderwijs
0 jaar
Ervaring met trainingen
0
Vanafprijs voor een dagdeel training

Arjo de Groot

Samen waarde toevoegen aan het onderwijs? Neem contact op; dan nemen we samen de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van leerlingen en de wereld om ons heen!